دسته‌بندی نشده

اندازه گیری پنجره برای خرید پرده

اندازه گیری پنجره برای خرید پرده

انتخاب پرده مناسب برای منزل، ضمن زیبایی بخشیدن به دکوراسیون، نقشی کلیدی در تنظیم نور و حفظ حریم خصوصی ایفا می کند. اما اولین قدم برای انتخاب پرده ایده آل، اندازه گیری دقیق پنجره است. در این راهنمای جامع، به طور کامل مراحل اندازه گیری ابعاد پنجره برای انواع پرده های توکار و روکار را شرح خواهیم داد.

نکات مهم در روش اندازه گیری پنجره برای خرید پرده

  • نوع پرده: برای پرده اتاق خواب توکار که داخل قاب پنجره نصب می شوند، نیازی به اضافه کردن فضا به ابعاد پنجره نیست. اما برای پرده های روکار که روی دیوار نصب می شوند، باید به فضای مورد نیاز برای جمع شدن پرده در دو طرف پنجره نیز توجه کنید.
  • مدل دلخواه: مدل های مختلف پرده، مانند پرده های چین دار یا پلیسه، به چین بیشتر پارچه نیاز دارند. در هنگام محاسبه ابعاد، به این موضوع نیز توجه کنید.
  • میزان نورگیری: اگر می خواهید نور طبیعی به طور کامل وارد منزل شود، پرده ها را دقیقا به اندازه ی قاب پنجره انتخاب کنید. اما اگر به دنبال ایجاد فضایی کم  نورتر هستید، می توانید پرده ها را عریض تر و بلندتر در نظر بگیرید.
  • نصب میل پرده: برای نصب میل پرده، باید فضای کافی در بالای پنجره وجود داشته باشد. به طوری که پرده به راحتی جمع و باز شود.

طول و عرض پنجره، دو پارامتر اساسی برای محاسبه ابعاد پرده هستند. طول پنجره، فاصله بین لبه ی بالایی تا پایینی قاب پنجره و عرض آن، فاصله بین لبه های کناری قاب پنجره را نشان می دهد. برای اندازه گیری دقیق، از یک متر نواری استفاده کرده و از هر نقطه دو بار اندازه گیری کنید تا از صحت اعداد اطمینان حاصل کنید.

برای خرید انواع جدیدترین پرده پذیرایی، اتاق خواب و … محصولات موجود در سایت دیجی فابریک را مشاهده نمایید.

طریقه اندازه گیری ابعاد پنجره برای نصب پرده روکار

  • ابتدا عرض قاب پنجره را اندازه گیری کنید. سپس برای پرده های چین دار یا پلیسه، به اندازه 20 تا 30 سانتی متر و  برای پرده  های ساده، 10 تا 15 سانتی متر به عرض قاب پنجره اضافه کنید.
  • ارتفاع دلخواه پرده را از سقف یا لبه ی قاب پنجره تا جایی که می خواهید پرده آویزان شود، اندازه گیری کنید.
  • برای پرده های چین دار یا پلیسه، 15 تا 20 سانتی متر و برای پرده های ساده، 5 تا 10 سانتی متر به ارتفاع پرده اضافه کنید.

در صورت وجود مانع در بالای پنجره، مانند قاب قرنیز یا گچبری، ارتفاع پرده را تا بالای مانع اندازه گیری کنید. اگر می خواهید پرده تا روی زمین امتداد یابد، ارتفاع آن را تا 15 سانتی متر بیشتر از ارتفاع کف تا سقف در نظر بگیرید. همچنین برای پنجره های با قوس یا گوشه  های غیرمنظم، از یک متخصص برای اندازه گیری دقیق کمک بگیرید.

نحوه اندازه گیری پنجره برای پرده توکار

نحوه اندازه گیری پنجره برای پرده توکار

برای نصب پرده توکار، باید با دقت ابعاد پنجره را اندازه گیری کنید تا پرده به درستی داخل قاب پنجره نصب شده و ظاهری زیبا و مرتب داشته باشد. در اینجا مراحلی که باید برای اندازه گیری ابعاد پنجره طی کنید، آمده است:

  1. کمترین عرض قاب پنجره را اندازه بگیرید.  برای این کار، عرض قاب را در سه نقطه (بالا، وسط و پایین) اندازه بگیرید و کمترین اندازه را یادداشت کنید.
  2. از کمترین عرض قاب پنجره 1 سانتی متر کم کنید. این فضا برای اینکه پرده به راحتی داخل قاب پنجره حرکت کند و گیر نکند، لازم است.
  3. عرض پرده را به دست آورید.  برای این کار، به کمترین عرض قاب پنجره که در مرحله 1 به دست آوردید، 1 سانتی متر (از مرحله 2) اضافه کنید.

سوالات متداول در خصوص روش اندازه گیری پنجره برای خرید پرده

عرض پرده مناسب برای پنجره چقدر باید باشد؟

طبق یک قاعده کلی، عرض پرده باید حداقل دو برابر عرض پنجره باشد تا پرده به طور کامل و چین ‌دار به نظر برسد.

پرده ‌های بهتر است کوتاه باشند یا بلند؟

به طور کلی، بهتر است پرده‌ها کمی بلندتر از حد نیاز باشند. بلندیِ بیشتر پرده به صورت بصری باعث بلندتر به نظر رسیدنِ سقف اتاق می‌شود. با این حال، در برخی موارد پرده‌های کوتاه هم می‌توانند مناسب باشند، به شرطی که انتهای آن‌ها با یک خط افقی دیگر در اتاق، مانند لبه‌ی پایینیِ قاب پنجره هم‌ راستا باشد.

چگونه عرض پنجره را اندازه گیری کنیم؟

برای پرده های روکار، عرض قاب پنجره را اندازه بگیرید و 10 تا 15 سانتی متر به آن اضافه کنید. برای پرده های توکار، عرض باریک ترین قسمت قاب پنجره را اندازه بگیرید.

چگونه ارتفاع پنجره را برای اندازه گیری کنیم؟

برای پرده های روکار، از بالای قاب پنجره تا جایی که می خواهید پرده آویزان شود اندازه گیری کنید (مثلاً کف زمین یا زیر طاقچه پنجره). برای پرده های توکار، از بالای قاب پنجره تا پایین قاب پنجره اندازه گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *